İSTANBUL ÖLÇME DEĞERLENDİRME MERKEZİ

TIMSS 2019 ve TÜRKİYE PANELİ

TIMSS 2019 ve TÜRKİYE Paneli, Necmettin Erbakan Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mustafa Yavuz başkanlığında Boğaziçi Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Serkan Arıkan ve Aydın Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Rahime Nükhet Çıkrıkcı'nın katılımlarıyla çevrim içi olarak gerçekleştirildi.
TIMSS 2019 ve TÜRKİYE PANELİ

 

Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması (TIMSS), Uluslararası Eğitim Başarılarını Değerlendirme Kuruluşu (IEA) tarafından dört yıllık periyotlarla gerçekleştirilmektedir. 4. ve 8. sınıf düzeyindeki öğrencilerin matematik ve fen alanlarındaki başarılarını değerlendirildiği TIMSS araştırmasına dördüncü sınıf düzeyinde 58 ülke, sekizinci sınıf düzeyinde ise 39 ülke katılmıştır. Ülkemiz, TIMSS 2019 döngüsüne dördüncü sınıf düzeyinde 180 okul ve 4.028 öğrenci ile katılım göstermiştir. Sekizinci sınıf düzeyinde ise uygulama 181 okuldaki 4.077 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir.

Türkiye TIMSS 2019 uygulamasında şu ana kadar katıldığı tüm uygulamalara göre en yüksek performansı göstermiştir. Türkiye'nin 4.sınıf matematik alanında 2015 yılında 483 olan ortalama puanı 2019 yılında 40 puanlık artışla 523'e yükselmiştir. 2015 yılında 483 olan 4.sınıf fen puanı 43 puanlık artışla 526'ya yükselmiştir. Benzer şekilde 2015 yılında 458 olan 8.sınıf matematik puanı 38 puanlık artışla 496'ya yükselmiştir. 2015 yılında 493 olan 8.sınıf fen puanı 22 puanlık artışla 515'e yükselmiştir.

 

Bu doğrultuda TIMSS sonuçlarını değerlendirmek üzere İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü Ölçme Değerlendirme Merkezimiz tarafından 5 Ocak 2021 saat 20.30'da "TIMSS 2019 ve Türkiye" başlıklı bir panel düzenlendi. Panel, Necmettin Erbakan Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mustafa Yavuz başkanlığında Boğaziçi Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Serkan Arıkan ve Aydın Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Rahime Nükhet Çıkrıkcı'nın katılımlarıyla gerçekleştirildi.

Dr. Serkan Arıkan, TIMSS 2019 ile ilgili ölçme çerçevesi, e-TIMSS uygulaması, test eşitleme yöntemi, uygulamada madde analizlerinin nasıl yapıldığı ve yeterlik belirleme yöntemleri ile ilgili önemli bilgiler paylaştı. Arıkan, TIMSS uygulamalarında uygulamanın genel yapısı gereği ülkelerin öğretim programları ile örtüşen soruların sorulduğunun ve ayrıca yeterlik tanımları sayesinde mutlak değerlendirme yapmaya da olanak sağladığının altını çizdi.

Ardından Prof. Dr. Rahime Nükhet Çıkrıkcı, TIMSS çalışmasının genel özellikleri, uygulamada ölçülen akademik başarı alanlarına değindi. Ardından TIMSS matematik ve fen bilimleri başarı sonuçlarını değerlendirdi. Türkiye'nin TIMSS 2019'da matematik ve fen bilimleri yeterliklerini daha da artırabilmek adına alt yeterlik gruplarının sahip olmadıkları becerilerin edinilmesine yönelik ve öğretmenlerin öğretim etkinliklerine kaynaklık edecek kılavuz kitapların hazırlanması gerektiğini vurguladı.

Son olarak Prof. Dr. Mustafa Yavuz, TIMSS 2019'un Türkiye'de yankıları ve başarının daha da artırılması için yapılması gerekenler üzerinde durdu. Başarımızı daha da artırmak için veli eğitimine odaklanıp ailelerin desteklenmesinin önemli olduğunu, okul öncesinden başlanarak sayışmalı oyunlara ağırlık verilmesi gerektiğini belirtti. Her bir öğrencinin kendi zirvesi çıkarılması gerekliliğinden bahsetti.  Panelin sonunda öğretmenlerimizin soruları cevaplandı.

 Emeklerinden ötürü değerli akademisyenlerimiz Prof. Dr. Mustafa Yavuz, Prof. Dr. Rahime Nükhet Çıkrıkcı ve  Dr. Serkan Arıkan hocamıza teşekkür ederiz.

Binbirdirek Mah. İmran Öktem Cad. No1 Eski Adliye Binası Sultanahmet/Fatih/İSTANBUL - (0212) 384 36 52

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.